13 Oktober, 2009

CINTA HAKIKI

Cinta lahir dari hati. Hati bersih, penuh kemaafan dan penuh rasa memaafkan, akan dapat merasai kenikmatan cinta. Cinta yang membahagiakan akan membuat kita bersemangat tinggi, penuh bermotivasi dalam berusaha mencapai apa yang kita cita-citakan. Itulah sebabnya kita sebagai orang Melayu beragama Islam disarankan berkahwin, supaya cinta yang ada dihati dapat disalurkan dengan cara yang halal.
Cinta berlandaskan agama menjadikan kita mengecap hidup bahagia, kita terasa ada orang tersayang menyokong usaha kita.
Cinta berlandaskan nafsu duniawi juga boleh menjadikan kita orang berjaya, bahagia dan ternama.
Tapi, apa yang dikecapi seakan sekejap saja, penuh pelbagai masalah, pergolakan juga seribu satu musibah entah bila akhirnya. Cinta didorong oleh nafsu membuat kita bergelumang dengan dosa yang mengakibatkan kita sengsara.
Cinta sifatnya positif. Bila disalurkan dengan cara positif akan membuat kita sentiasa berada dalam arus tenaga positif, menjadikan emosi kita positif - kita rasa tenang, bahagia, gembira. Bebas dari stress, bebas dari tekanan walau kita bukan beragama Islam sekalipun.
Kita akan mudah menarik situasi-situasi menggembirakan, kita akan ditemukan dengan orang-orang yang menggembirakan kita, kita ditemukan dengan perkara-perkara juga benda-benda yang akan menggembirakan kita.
Bagi saya, cinta adalah salah satu tanda kekuasaan Allah, menjadi pendorong dalaman untuk kita beribadah dengan lebih rajin lagi. Allah maha pengasih dan maha penyayang. Sudah tentu dia menyayangi hamba-hambanya, maka sebab itulah dia mengurniakan rasa cinta di hati kita supaya kita semakian kenal siapa yang mencipta kita. lantas berusaha mendekatkan diri kepadanya.
Biarlah cinta kita sesama manusia membawa kita kepada kerajinan beribadah untuk mengharap keredhaan Allah dalam hidup kita. Moga dengan itu, apa yang kita impikan akan menjadi satu kenyataan dan sentiasa diberkati oleh Allah s.w.t.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah... pas ni kna cri hok molek ckit la.. ust blh tlg cri dok?